Artikel in K-Magazine Schouwburg De Kring

Artikel over Hoedadso in K-Magazine december/januari 2015-2016 van Schouwburg De Kring:

Hoedadso, foto krant De Kring

Praatje met… Ger van de Kerkhof en Nick Jonk van Hoedadso

Hoedadso: een theaterorkest volgens traditionele bigbandbezetting plus vier zangers en met ongekende diversiteit aan muzikale stijlen. Twee bestuursleden vertellen over de nieuwe show.

  • Hoedadso City 2 City zaterdag 16 januari

Wie of wat is Hoedadso?

Nick: “We bestaan bijna 25 jaar. We zijn begonnen vanuit de Theo Wouters Bigband, met jazz en swing zoals je dat van een bigband verwacht. Toen is er 25 jaar geleden een wending gekomen en is er meer een theaterorkest ontstaan met een breder repertoire. Met die formule zijn we nog steeds aan de slag.”

Inderdaad, een ‘theaterorkest’, kunnen jullie dat uitleggen?

N: “Ons repertoire is veel breder dan jazz en swing. Dat doen we wel, dat zijn onze roots, maar we willen ook musical, of het Nederlandse kwalitatieve lied of juist feestnummers doen. Maar als we een nieuwe show doen, proberen we het in de breedte te trekken, dat het een aardige avond is om anderhalf uur ‘uit te zitten’. In de voordracht en aankleding proberen we het een theatraal effect te geven, zodat het leuk is om naar te kijken. De vocals hebben allemaal een achtergrond in musical, concerten of klassiek. Iedereen heeft zo zijn ding en dat proberen we in te brengen. Dat maakt het gevarieerd.” Ger: “Dat geldt ook voor de muzikanten. Iedereen heeft zijn eigen achtergrond. Wij steunen op ervaring en talent.”

Als jullie een eigen productie maken, zoals City 2 City, wie bepaalt dan wat jullie doen?

N: “We hebben allerlei commissies en natuurlijk een muzikaal leider, Richard Schroevers, die heeft de eindverantwoordelijkheid. We willen een show maken die leuk is om te zien en te horen én entertainment is voor anderhalf uur. Dat is het uitgangspunt. Dan is het fijn als zo’n show een thema heeft. Dit keer hebben we City 2 City, steden dus. Het begint met een brainstorm, waarbij we nadenken over hoe en met welke muziek we het gaan invullen. Als dat klaar is, we denken we na over hoe het eruit moet zien. We hebben de zaal (van De Kring, red.) niet zoveel tot onze beschikking dus we moeten een formule vinden waarbij het groots is van effect, maar wel snel en met weinig inspanning. We werken nauw samen met De Kring, dat is ontzettend fijn, daar voelen we ons echt hartstikke welkom en worden we goed begeleid.”

Is zo’n voorstelling een jaarlijks terugkerend evenement?

N: “In principe doen we het rond de anderhalf jaar. We hebben een grote bigband, iedereen speelt of zingt ook in een andere context en meestal zijn dat dan wel de betaalde optredens voor hen. Het vraagt ook veel tijd en voorbereiding om een show te maken.” G: “Het is natuurlijk niet niks. Er zijn veel nieuwe arrangementen gemaakt en die moeten gerepeteerd worden. Dat maakt het ook leuk, dat je nieuwe dingen gaat doen voor de band, maar ook voor het publiek.” N: “Als we tussendoor een optreden hebben en een nieuw nummer is dan af, proberen we dat natuurlijk uit. We hebben een vaste fan-schare, dus we proberen ook wel het nieuwe te bewaren voor de show.” G: “Je moet mensen laten proeven, dat maakt het uitdagend om uiteindelijk ook naar de show te komen. We hebben er nu trouwens ook een dansgroep bij (bij City 2 City, red): Jam showdance. Deze enthousiaste danseressen zorgen voor wat extra glitter en glamour.” N: “We proberen mensen uit de regio erbij te betrekken. Voor ons natuurlijk leuk omdat het aangekleed is, maar voor hen is het weer een mogelijkheid om een presentatie te geven. Dit maakt het ook meer Roosendaals.”

Wat betreft City 2 City: New York, New York zit er toch zeker wel in?

N: “Haha, dat zit er zeker wel in, die is niet te vermijden!” G: “Maar ook heel onverwachte, verrassende dingen uit vroegere tijden.” N: “Ja, bijvoorbeeld Tulpen uit Amsterdam in een heel leuk arrangement. Maar ook Amy Winehouse of All About That Bass.” G: “In onze muziekmap zit een hele muziekgeschiedenis, maar we vullen dit steeds aan met muziek uit de tijd waarin we leven. En daarmee sluiten we aan op wat het publiek kent en herkent.”

En de vaste slotvraag: Waarom moet iedereen City 2 City zien?

G: “Omdat je anders een hoop mist. Wat theater betreft, wat muzikaal talent betreft. Want er zit écht muzikaal talent bij. Uniek repertoire, sommige dingen die voor bigband gearrangeerd zijn, maar die nog niet eens voor bigband bestaan. Je kent toch Het Groot Niet Te Vermijden? Wij zijn eigenlijk groter en onvermijdelijker, haha! Je kunt er niet omheen, dit móet je zien.” N: “Het is een enerverende avond met gevarieerde muziek. Herkenbare muziek, maar ook mooi en goed. Er zijn echt altijd hele enthousiaste reacties.” G: “De lat ligt erg hoog voor ons. En als we in de buurt van die lat komen, zullen we die lat zelf een beetje hoger schuiven. Dat is het streven van Hoedadso; het moet zo goed mogelijk zijn.”